42 punten waarop Google je website beoordeeld in 2018

Punten waarop Google je website beoordeeld
29dec, 2017

Voor je pagina’s

1. SEO titel

Een van de belangrijkste punten voor SEO zijn je pagina titels. Zorg er altijd voor dat je de  desbetreffende keywords hierin verwerkt zijn.

2. Keyword vooraan in de titel

Zorg ervoor dat de keywords zich zo ver vooraan mogelijk in de titel bevindt. De lengte van je SEO title mag niet langer zijn dan 55 karakters.

3. Meta description

Het is beter om je keywords ook in de meta description te verwerken. Houdt de meta description tussen de 155 en 320 karakters.

4. H1, H2 en H3-tags

Verdeel de content op je website in koppen. Zorg voor een H1 tag met je belangrijkste keyword. Verdeel de rest van de koppen in H2 en H3-tags.

5. Keywords in de content

Het van belang om de keywords altijd in je content te verwerken. Zorg er hoe dan ook voor dat de keywords in de eerste paragraaf van de tekst voorkomen. Overdrijf niet met het plaatsen van de keywords, dit kan in het nadeel zijn van de leesbaarheid. Je kan de keyword dichtheid het beste onder de 2.5% houden.

6. Lengte van de content

Hoe meer content hoe beter! Artikelen die onder de 300 woorden zijn zullen hoogstwaarschijnlijk minder goed scoren in de zoekresultaten. Schrijf een tekst met op zijn minst 500 woorden. Wanneer je meer woorden gebruikt zal Google dit erg waarderen.

7. Laadtijd van je website

De pagina rankt beter wanneer je website snel laadt. Optimaliseer hiervoor je afbeeldingen en gebruik G-zip compressie voor je website. Om de laadtijd van je website te checken kun je gaan naar: PageSpeed Insights van Google.

8. Gekopieerde content

Wanneer je gekopieerde content gebruikt op je website is dit schadelijk voor je ranking. Teksten kopiëren van andere websites wordt door Google zwaar bestraft.

9. Nieuwe content aanbieden

Nieuwe content is altijd beter. Zorg ervoor dat je website regelmatig wordt bijgewerkt met nieuwe content. Hoe vaker je nieuwe content aanbied hoe beter dit is voor je website. Ook zullen bezoekers erg gegeneerd zijn als er vaker nieuwe informatie te vinden is op je website.

10. Geen spelfouten

Zorg er voor dat je geen spelfouten maakt in je tekst. Google zal dit herkennen en je ranking omlaag halen. Wanneer je geen spelfouten maakt in je tekst zal Google je tekst als verzorgd zien waardoor je sneller zal ranken in de zoekopdrachten.

11. Afbeeldingen

Afbeeldingen worden door Google gezien als waardevolle aanvulling op je content. Optimaliseer je afbeeldingen met een alt tag en een titel tag. Ook voor je bezoekers zijn afbeeldingen belangrijk want een afbeelding zegt 1000 keer meer als een woord.

12. Makkelijke teksten

Zorg er voor dat je geen te moeilijke teksten schrijft voor je bezoekers. De teksten op je website moet voor iedereen makkelijke te lezen zijn. Schrijf je toch te moeilijke teksten dan kan dit reden zijn voor een slechte ranking.

13. URL

Het beste is om het keyword ook voor te laten komen in de url. Wanneer je WordPress gebruikt zal de titel van de pagina automatisch worden verwerkt in de url. Je kunt dit zelf ook handmatig aanpassen.

14. Sitemap

Google waardeert het heel erg als er een sitemap.xml is toegevoegd aan de root van je domein, wanneer je de sitemap ook nog eens aanbied via Webmaster Tools zijn ze helemaal blij. Gebruik altijd een www-redirect om je website te tonen zonder of met www voor het domein. Zorg ervoor dat dit in je sitemap het zelfde is als op je website.

15. Contactgegevens

Om je bedrijf of je zelf het best te presenteren moet je ervoor zorgen dat je contact/bedrijfsgegevens te vinden zijn op je website. Dit is vanwege het vertrouwen in je website.

16. SSL certificaat

Een SSL certificaat is tegenwoordig erg belangrijk, zeker als je een webshop hebt. Google heeft liever https dan http. De certificaten zijn tegenwoordig niet zo duur meer waardoor dit geen rede kan zijn om ze niet te installeren.

17. Mobiel vriendelijk design

Zorg ervoor dat je website is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. Dit noem je een responsive design. Veel website bezoekers gebruiken hun smartphone hiervoor waardoor het erg belangrijk is om een webdesign te hebben die geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten. Als je website geen responsive design heeft zal Google hier strafpunten voor uitdelen.

18. Algemene voorwaarden en privacy verklaring

Voor Google zijn deze pagina’s erg belangrijk want deze geven aan dat je handelt volgens de regels. Zeker op webshops zijn algemene voorwaarden en een privacy verklaring niet weg te denken.

19. Geen HTML fouten

Zorg ervoor dat je pagina’s goed verzorgd zijn met betrekking tot HTML. Zo min mogelijk fouten zou het beste zijn voor je website. Als je met een CMS werkt is het vaak onmogelijk om alle HTML fouten eruit te halen.

20. Unieke titels en descriptions

Alle SEO titels en meta descriptions moeten uniek zijn zodat Google het overzicht kan bewaren. Als je een pagina kopieert zorg er dan voor dat je de SEO titel en meta description aanpast.

Voor je domein

21. Belangrijkste keyword in de domeinnaam

Het schijnt steeds minder mee te tellen maar je belangrijkste keyword in de domeinnaam verwerken kan erg goed zijn voor je SEO score.

22. Domein leeftijd

Wanneer je domein lang bestaat zal deze hoogstwaarschijnlijk beter ranken.

23. Vooruit betalen

Wanneer je een domein 10 jaar vooruit betaald zal deze iets beter ranken dan een domein waar je 1 jaar voor hebt betaalt.

24. Exacte zoekterm in het domein

Wanneer je de exacte zoekterm in je domein hebt zal dit zorgen voor een hogere ranking.

25. Domein .nl

Een domein met een .nl uitgang zal in Nederland beter ranken dan .com of andere uitgangen.

Voor je Backlinks

26. Aantal linkende websites

Hoe meer websites linken naar jou hoe beter. Dit is een factor die erg zwaar mee telt voor de ranking van je website.

27 IP adressen

Als de websites die naar je linken allemaal van het zelfde ip adres komen is dit niet goed voor je ranking.

28. PA en DA

Als de page authority en domain authority van de websites die naar jou linken hoger is zal dit beter zijn voor je ranking.

29. Links uit de zelfde sector

De laatste jaren telt dit steeds zwaarder mee. Links vanaf websites die het zelfde onderwerp hebben als die van jou zijn veel beter.

30. Links in de content

Wanneer links in de content van een website verwerkt zijn tellen deze zwaarder mee dan normale links in een sidebar of onderaan een pagina.

31. Slechte links

Links vanaf illegale, adult en gok websites zijn slecht voor je ranking.

32. Linkprofiel

Houd je linkprofiel zo natuurlijk mogelijk. Dit houdt in dat je links niet alleen top keywords moeten bevatten maar ook extra woorden.  Zorg voor links met je domeinnaam en bedrijfsnaam. Veel diversiteit in je linkprofiel is goed voor je ranking. Links vanuit sociale media zijn ook heel belangrijk.

33. Link titel

Een extra link titel geven aan je backlinks kan goed zijn voor je ranking. Het telt minder zwaar mee als de anchor zelf maar het zal wel extra waarde mee geven.

34. Buitenlandse websites

Wanneer buitenlandse website met andere talen naar je linken is dit schadelijk voor je ranking. Google snapt dat deze websites niet naar je horen te linken.

35. Niet linkruilen

Wanneer je naar elkaar gaat linken heet dit link ruilen. Google ziet dit en zal dit bestraffen. Wanneer je wilt link ruilen zorg er dan voor dat je naar elkaar linkt vanaf verschillende websites en niet tussen 2 websites.

Voor sociale media

36. Likes

Veel likes op sociale media pagina’s worden gezien als waardevol door Google.

37. Shares

Shares op sociale media worden ook gezien als waardevol voor Google.

38. Sociale omgeving

Wanneer je sociale omgeving op sociale media uit de zelfde branche en land komen zal dit extra punten opleveren.

Extra

39. Tijd op website

Wanneer bezoekers langer op je website verblijven ziet geeft dit aan bij Google dat je website aantrekkelijk is en je content interessant is. Als mensen langer op een pagina blijven is dit goed voor je ranking.

40. Navigatie

Zorg voor een makkelijke navigatie door je website. Wanneer het moeilijk is om te navigeren door je website zal dit strafpunten opleveren.

41. Webmaster Tools

Webmaster Tools van Google is een handige tool voor zoekmachine optimalisatie. Je kunt hier bijvoorbeeld checken welke pagina’s niet meer gevonden worden. Ook kun je hier een sitemap.xml toevoegen wat erg belangrijk is.

42. Reviews

Goede reviews op sociale media, diverse review sites en Google zelf zijn goed voor je ranking. Wanneer er slechte reviews zijn zal dit dus schadelijk zijn.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *