Waar moet een goede website aan voldoen?
Responsive webdesign
Een groot deel van de website bezoekers doet dit tegenwoordig via hun tablet of smartphone. Daarom is het belangrijk dat je website een responsive webdesign heeft. Je website moet goed en snel werken op alle apparaten. Een goede website past zich aan naar het scherm formaat de bezoeker. Wanneer je website niet responsive is zal je hierdoor klanten mis lopen omdat je website wordt weg geklikt als deze niet goed wordt weergeven op mobiel.
Layout
Voor een goede website is de layout erg belangrijk, want elk element heeft invloed op de conversie. Over alles moet worden nagedacht zodat je website juist wordt ingericht. Het doel van je website is verbonden met met de inrichting. Wanner een boeker op je website komt zal hij binnen enkele seconden beslissen of hij langer op je website blijft. Een mens heeft namelijk een aandachtsspanne van 8 seconden, dit is korter dan die van een goudvis. Je moet je bezoeker dus binnen een paar seconden overtuigen om op je website te blijven. Dit doet je door middel van een goede layout. Zorg dat er boven aan je website foto’s staan, combineer deze met buttons en/of links die je bezoekers aanspreken om acties te ondernemen op je website. Zorg dat je website logisch is ingericht en dat je bezoekers gemakkelijk de informatie kunnen vinden waarvoor ze op je website kwamen.
Content
Content is een van de meest belangrijkste dingen voor je website of webshop. Wat houdt content in? Content is alle teksten, afbeeldingen en video\’s op je website. De content is belangrijk omdat je hiermee de aandacht houdt van je bezoeker en het primair staat als reden voor de bezoeker om te blijven. Zorg voor goede afbeeldingen die verhaal vertellen over het product dat je aanbiedt. Schrijf goede en wervende teksten die juiste informatie bevatten over je product of dienst. Je kunt met teksten veel informatie bieden, maar een afbeelding zegt vaak meer dan 1000 woorden. Ook video content wordt steeds populairder omdat de bezoeker dan een video kan kijken waarin jij uitlegt over je product of dienst. Een video zegt vaak meer dan 1000 afbeeldingen.
Wil je goed gevonden worden in Google? Dan is goede content vanzelfsprekend. Google beoordeeld je website namelijk grotendeels op de kwaliteit van de content op je website, Goede teksten zijn voor Google een prioriteit.
Navigatie
Voor een website bezoeker is het belangrijk dat hij makkelijk door de website kan navigeren. Alle pagina’s moeten makkelijk te vinden zijn en de bezoeker moet de juiste informatie binnen korte tijd kunnen vinden. Wanneer je bezoeker niet de juiste informatie kan vinden op je website zal hij waarschijnlijk snel weg klikken.
Conversie
Je vraagt je misschien af wat conversie is? Conversie is het percentage bezoekers dat daadwerkelijk een aankoop doet via je website. Hoe hoger dit percentage is hoe beter je website is. Een goede website is dus conversiegericht! Zorgt dat het aankoopproces of het aanvraag proces simpel is. Vaak wordt er gedacht dat de bezoeker zelf opzoek gaat naar een contactpagina, maar in de werkelijkheid is dit niet zo. Het is belangrijk dat je bezoekers mee krijgen wat nu de volgende stap is. Ze moeten zonder problemen en snel bij de contactpagina kunnen komen. Zorg dat je de bezoekers op je website op een vriendelijke manier benaderd zodat ze met de juiste motivatie contact opnemen.
Contactpagina
Een goede website heeft natuurlijk een contactpagina. Zo geef je bezoekers de mogelijkheid om contact op te nemen. Vermeld op de contactpagina altijd je contact gegevens zoals je adres, telefoonnummer en je email adres.
Laadtijd
Om geen irritaties op te wekken bij je bezoekers is het belangrijk dat je website snel laadt. Wanneer het lang duurt voor je website laadt zullen bezoekers weg klikken. Als een website niet binnen 3 seconden is geladen klikken bezoekers meestal weg. Laadtijd is een van de belangrijkste redenen waarom bezoekers een website of webshop verlaten.
Kruimelpad
De navigatie en het kruimelpad op je website hangen nauw samen. Het kruimelpad laat zien aan de bezoeker waar hij zich bevindt en welke stappen hij heeft afgelegd. De bezoeker kan door middel van het kruimelpad gemakkelijk stappen terug doen. Google houdt van kruimelpaden want dit zijn in principe interne links en deze worden meegenomen in de ranking van je website.
Afbeeldingen
Ik heb het al eerder genoemd, een afbeelding zegt vaak meer dan 1000 woorden. Zeker op een website zijn afbeeldingen erg belangrijk. Zo houd je de aandacht van de bezoeker en wek je interesse op door middel van beeld. Te veel tekst zonder afbeeldingen kan de ervoor zorgen dat de bezoeker verveeld raakt. Zorg voor goede afbeeldingen die iets vertellen over je bedrijf in combinatie met een sterke tekst. Bij de afbeeldingen verwerk je een call to action die bezoekers naar de contactpagina leiden.
Vindbaarheid
Misschien wel het meest belangrijke voor je website is dat deze gevonden kan worden. Je website kan wel zo mooi en functioneel zijn maar als niemand je website kan vinden heeft hij geen enkele waarde. De belangrijkste plek om op het internet gevonden te worden is in Nederland de zoekmachine Google. Om te checken of je wordt gevonden op bepaalde zoekwoorden kun je Google Webmaster Tools gebruiken. Hier krijg je een overzicht van de gemiddelde zoekpositie en het CTR per zoekwoord. Wil je weten welke aspecten meespelen om goed gevonden te worden in Google lees dan mijn artikel over de punten voor Google SEO. Een andere manier om gevonden te worden is Google Adwords. Met Adwords betaal je per klik en wordt je weergeven in de zoekresultaten op basis van je cost per click bod.