Webdesign en Copywriting

Een mooie website stelt zonder goede content weinig voor. Maar hoe schrijf je nou eigenlijk goede copywriting teksten

In onze 10 tips voor een goede website heb je gelezen dat content een van de meest belangrijke onderdelen van je website of webshop is. Maar hoe schrijf je nou eigenlijk goede content, goede copywriting teksten? Content die aantrekkelijk is en waar je lezer iets aan heeft? Of is de vraag niet hoe maar wie? Moet je dit wellicht beter aan een professionele copywriter overlaten? En waarom dan gaan voor een freelance copywriter voor “eventjes tussendoor”?

Goede copy’s: Zelf aan de slag gaan of een copywriter laten schrijven?

De vraag is vrij simpel om te beantwoorden: Wil je zelf jouw teksten schrijven? En zo ja: Kun je dat ook wel? Goede copy’s te schrijven wordt vaak onderschat. Als je geen enkele ervaring hebt met het schrijven van goede copy’s, maak dan beter de keus om te investeren in de professionals.

Goede copy’s – Wanneer is een copy goed?

Wanneer is iemand een goede copywriter en wat maakt een succesvolle copy uit?

Er zijn minstens twee antwoorden op de vraag.
Een goede copy heeft inhoud die interessant en nuttig is voor

1) De lezer van jouw website: jouw doelgroep.
2) De zoekmachines zoals Google, Yahoo, Bing etc.

Laten we daarom beginnen met 1) en een goede copywriting voor jouw doelgroep want:
Jouw (potentiële) klanten moeten wat betreft goede content altijd de prioriteit hebben. Tenslotte zijn zij degene die je service of producten zullen kopen.

Copywriting – Doelgroepgericht schrijven

Zorg in ieder geval enaltijd ervoor dat je teksten niet te lang en saai worden. Zorg voor een overzicht door gebruik te maken van tussenkopjes. Gebruik korte zinnen. etc. etc.

Wat moet je nou wel of niet vermelden? Nou, stel jezelf even de vraag: “Wat zou ik zelf willen weten en willen vinden wanneer ik op zoek ben naar producten zoals de mijne?”

Bied je producten aan die complex zijn en veel functies of eigenschappen hebben die voor een leek moeilijk te begrijpen zijn? Zorg dan ervoor dat de teksten wel wat uitgebreider (maar niet redundant) zijn en gebruik maken van een makkelijke taal i.p.v. te veel vaktaal.

Heb je een webshop? Zet dan up-to-date aanbiedingen en acties en service-specificaties op jouw homepage. Heb je ook een fysieke winkel offline? Voeg dan je openingstijden toe aan je website.

Zoals je ziet zijn er best wel veel aspecten waar je rekening mee moet houden. En het wordt nog ingewikkelder:

Zoekmachine-gericht schrijven

Nu je een website hebt met content die interessant en nuttig is voor jouw bezoekers en (potentiële) klanten zou het uiteraard erg fijn zijn als jouw doelgroep dit ook ervaart. Of anders:

Als jouw content nu ook interessant en nuttig is voor zoekmachines zoals Google, Yahoo, Bing etc. en dus vindbaar wordt!

Voor nu zijn zoekmachines jouw doelgroep: Want, wat je nu nog wilt is dat jij (en niet jouw concurrenten) online zichtbaar en vindbaar wordt (en blijft!) wanneer mensen naar producten “googelen” die jij aanbiedt. Het optimaliseren van teksten op een website is onderdeel van SEO Marketing waarbij SEO staat voor Search Engine Optimization.

SEO Marketing is weer een heel ander onderwerp maar ook hier raden we aan om met professionele online marketeers samen te werken. SEO Experts weten alles over hoe waardevol Google jouw website inschat, hoe zij vervolgens de waarde van jouw website kunnen verhogen, met welke tools jouw succes meetbaar is en hoe jouw website ook op de lange termijn op een hoge positie bij Google e.a. scoort en je boven de zoekresultaten van jouw concurrentie wordt vertoond.

Wat al voor copywriters gold, dat geldt ook bij SEO Experts: Hun expertise is gold waard maar zij hoven niet duur te zijn. Tegenwoordig zijn er online veel freelancer SEO experts te vinden die voor weinig geld veel (SEO) waarde aan jouw website toevoegen.

Laat een reactie achter

Onze tools: